موضوع: "تحقیقات پایانی"
استاد راهنما : خانم احمدی
استاد داور :حجت الا سلام و المسلمین آقای اسماعیلی نیا
پژوهشگر :عذرا نوروزی
چکیده :
توحید، زیربنایی ترین اصول در اسلام می باشد، در برابر توحید شرک قراردارد که مباحث مختلفی درباره توحید و شرک مواح شده است همچنین شبهات مختلفی نسبت برخی اعتقادات شیعه در شرک آلود بودن آنها از سوی وهابیت مطرح است این در حالی است که این اعتقادات همگی مستند به آیات و روایات می باشد و از آن سو بسیاری از اعتقادات فرقه ضاله وهابیت مساوی با شرک می باشد که برای پاسخگویی به این شبهات لازم است ابتدا مفهوم توحید و شرک و اقسام هر کدام را بررسی نموده سپس شبهات وهابیت را مطرح نمائیم تا به پاسخ مستدل به آن بپردازیم.
در این تحقیق سعی نموده ایم تا شبهات مربوط به توحید و شرک رامطرح کنیم ومبانی اعتقادی وهابیت را بررسی نمائیم و ضمن نقد؛ از مکتب حقهی اهل بیت (ع) دفاع نمائیم.
از جمله منابع مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از: سلفی گری از علی اصغر رضوانی، باورها و کارکردهای سلفیان از آقای نجم الدین طبسی و همچنین تفسیر نمونه آیت الله عظما مکارم شیرازی و منابع مختلف دیگری که مورد استفاده قرار گرفته است ساختار این تحقیق متشکل از دو بخش و هر بخش متشکل از دو فصل می باشد، بخش اول ابعاد و مفاهیم که خود شامل دو فصل می باشد فصل اول مفهوم شناسی که معنای لغوی و اصطلاحی را در بر می گیرد و فصل دوم ابعاد مبحث وهابیت می باشد.
بخش دوم توحید و شرک که خود شامل دو فصل می باشد فصل اول توحید و مراتب آن که شامل مفهوم توحید و مراحل آن و فصل دوم شرک و مصادیق آن
کلید واژه :مبانی . اعتقادات. وهابیت. شرک. توحید
استاد راهنما:خانم خدادای
پژوهشگر:زینب بحری
چکیده
ادعیه امام سجاد علیه السلام نقش بسزایی در ترویج فرهنگ اسلامی-شیعی داشته و دارد. بیان رسای این دعاها، در طول تاریخ، عامل روشنگری و تعلیم و تبیین بسیاری از معارف و اندیشه های والای اسلامی بوده است. و علما و فقهای زیادی این ادعیه و مناجات را نقل و شرح کرده اند. از جمله ادعیه ، دعای نورانی ابوحمزه ثمالی است که بسیاری از مسائل عرفانی،توحیدی و اخلاقی را دربردارد، و برای تمامی این موضوعات، در این دعای بزرگ فرزازهای والایی وجود دارد و خلاصه اینکه این دعا در بسیاری از زمینه ها، کلامی برای گفتن دارد.
معارف بسیار بلندی از فرهنگ عرفانیِ دینی، عمدتا در این دعا گنجانده شده است که بخشی از آن را امام سجاد علیه السلام به بیان حالت های یک انسان گمراه و دور شده از درگاه ربوبیت می پردازد. و انسان را به سبب انجام تعدادی از اعمال ناشایست، به عنوان فردی مطرود، مخذول و بی توفیق می داند و اشاره می کنند که برخی از رفتار و کردار منفی را که انسان انجام می دهد چه بسا او را فرسخ ها از خداوند دور کند. پروردگاری که مهربان تر از همه مهربانان است. چه واقعه ای رخ می دهد که آن منبع بخشش و مهر،باز هم به انسان خاطی، روی عفو و گذشت نشان نمی دهد و او را از خود می راند.
با بررسی این عوامل ذکر شده، درمی یابیم که رفتارهایی مانند استخفاف حق بندگی و همچنین دروغ، غفلت، دوری از مجالس علما و الفت در مجالس اهل باطل و لغو و…باعث بروز پدیده ای به نام سلب توفیق می شود که برای هر انسانی رخ دهد، دیگر بازگشت او به سمت روح پاک و طیب، سخت و دشوار خواهد بود.
استاد داور: حجه الاسلام والمسلمین اسماعیل نیا(حفظه الله)
استاد راهنما:خانم احمدی
گردآورنده:سمیه کرشی
محبت آن است که قلب محب فقط به محبوب تعلق بگیرد، و از توجه به غیر محبوب بگریزد. به گونه ای که خود را وقف محبوب و مختص به او کند و افعال و صفات ذات خود را در او فانی سازد. محبت و دوستی اهل بیت(علیهم السلام) امری وجدانی و فطری و شرعی است و ریشه این محبت در شناخت محبوب است، و لازمه ی معرفت، اطاعت و پیروی از اهل بیت (علیم السلام) است
اهل بیت جایگاه ویژه ای در نزد خداوندمتعال دارند.1-اهل بیت محل مشیت الهی هستند مشیت ، (خواست الهی) همان قدرت مطلقه ای الهی است که هیچ قدرتی بالاتر از آن نیست و خداوند در تمام افعال خویش مختار است. بنا براین، بر مبنا و مفهوم چنین مبانی بلندی از معارف دینی است. که اندیشه های عرفانی ، اهل بیت (علیهم السلام) را هم افق مشیت الهی دانسته و این چنین تعبیر می کند که مشیت، کلید غیب وجود است و وجود ائمه معصوم علیهم السلام موافق افق مشیت الهی است. و یا انسان کامل دارایی مقام«مشیت الله» و محل مشیت الهی است
2-اهل بیت قطب جهان هستی هستند یکی از اصطلاح هایی که در میان عرف رایج است و در موارد که نقش محوری مطرح می باشد از آن استفاده می کنند، لفظ«قطب» است ؛ قطب در زبان روایات ، همان استوانه و مرکزی است که عالم بر آن تکیه دارد و بدون آن سقوط کرده نابود می گردد3- هم تایی اهل بیت با قرآن ، قرآن کریم و عترت پاک پیامبر، تا بلندای تاریخ از یک دیگر جدا نخواهند شد. زیرا هم بعد علمی و هم بعد عملی جامعه نیازمند رهبری این دو گوهرگران بهاست. برای فعال ساختن کانال تبلیغ محبت اهل بیت علیهم السلام در جذب دیگران راهای وجود داردبیان فضیلت اهل بیت، ارج نهادن محبت اهل بیت، ایجاد فضای روحی و معنوی اهل بیت،ذکر فضایل فرهنگ تعالیم اهل بیت، توجه به عنایت اهل بیت به شیعه..محبت به اهل بیت از اهمیت و ارزش بسیار بالایی در دین اسلام برخوردار است، محبت به اهل بیت از فرایض ضروری دین است و هیچ گونه قابل شک و تردید نیست و همه فرق مسلمان و مذاهب اسلامی در این باره اتفاق نظر دارند، پس محبت و دوستی اهل بیت (علیهم السلام) مزد رسالت پیامبر (علیه السلام) است و نفع آن عاید به خود بندگان است.
، کسی که مدعی حب اهل بیت علیهم السلام است نخستین نشانه او این است که پیرو دستورات خداوند باشد. در حقیقت اثر طبیعی محبت است که انسان را به سوی محبوب و خواسته های او می کشاند.زیرا محبت و علاقه انسان به هر موجودی به این دلیل است که حتما کمالی در آن یافته است و هرگز انسان به موجودی که هیچ قوت و کمالی در آن مشاهده نکرده عشق نمی ورزد.بنابر این برای رسیدن به محبت واقعی شناخت و معرفت لازم است، آموزه های دینی فراوانی (آیات وروایات)به محبت به اهل بیت پرداخته اند که این اهمیت جایگاه محبت به اهل بیت دراسلام رامی رساند.بنابراین محبت اهل بیت (علیهم السلام) آثار و برکات فراونی هم در دنیا و هم درآخرت داردکه عبارتند از شفای بیماران ،آرامش دل، واسطه ی صدور تقدیر الهی، نقش مستقیم اهل بیت در انجام امور،وشادمانی هنگام مرگ، ثبات قدم بر صراط، ایمنی از عذاب،ورود به بهشت. محبت واقعی اهل بیت (علیهم السلام) در این دنیا سراغ احدی نمی آید، اصل این محبت در عالم قیامت ظاهر می شود، وقتی پرده ه عقب رفت آدم می بیند عجب من سالها به دنبال ذره ای از این محبت به ذریه ی پاک پیامبر( صلی الله علیه واله) بودم و حالا به دریایی از محبت رسیدم.عمده آن است که بتوانیم این خانواداه را بشناسیم و محبت خود را به طرف آنها سوق دهیم.
در آن دنیا با برطرف شدن موانع محبت ندا سر می دهی: ای مظاهر عبودیت خدا ! من سال ها به دنبال این بودم که به سایه ی محبت وجود مقدس شما متصل شوم ولی نان و آب و حواشی زندگی مانع می شد حالا که از آن ها فارغ شدم می بینم آن محبتی که در دنیا به شما داشتم چقدر خوب نتیجه داد.